تزریق انسولین در سالهای آتی منسوخ می شود

26، فوریه  2019 - پزشکی مدرن گاهی معجزه می کند، بطوریکه بسیاری از بیماری ها و شرایطی که قبلا مرگ بر اثر آنها حتمی بود، هم اکنون قابل درمان شده است. نه تنها داروهای جدید موثرترند، بلکه در سال های اخیر، درمان بیماریها راحت تر و به روشهایی پیشرو و نوآورانه انجام می شود. پس چرا هنوز بسیاری از مردم باید برای ادامه ی حیات خود روزانه انسولین تزریق کنند؟

این مشکلی است که یک شرکت داروسازی بنام Kadimastem در تلاش است تا آن را حل کند. این شرکت امیدواراست که روش درمان دیابت را متحول سازد و استفاده از سرنگ و سوزن را برای بیماران وابسته به انسولین، از طریق ساخت دستگاهی که قادر است در داخل بدن انسولین را بخودی خود تولید کند، منسوخ نماید.

دیابت یک اختلال متابولیکی است که در آن مقدار قند در خون افزایش می یابد. دو نوع اصلی دیابت وجود دارد: دیابت نوع 1 زمانی اتفاق می افتد که پانکراس نمی تواند انسولین(هورمون مسئول کاهش سطح قند خون) کافی تولید کند، در حالی که دیابت نوع 2 زمانی اتفاق می افتد که سلول ها به انسولین مقاوم می شوند.

از آنجایی که بدن افراد مبتلا به دیابت نوع 1 قادر به تولید انسولین نیست، همه افراد مبتلا به این نوع از دیابت باید از یک منبع خارجی انسولین دریافت کنند. حیات افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و حدود 30 درصد از بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، به انسولین وابسته است. به طور کلی، جمعیت وابسته به انسولین در سراسر جهان به بیش از 100 میلیون نفر می رسد.

طب سنتی با مشکل تهیه ی انسولین در مقیاس بزرگ روبرو می باشد. علاوه براین، بیماران معمولا به اندازه گیری سطح قند خون خود و تزریق چند گانه ی انسولین در روز نیاز دارند، که قطعا نجات بخش است اما وظیفه ای دائمی و سخت است.

سلول های بنیادی پلوری پوتنت یا پرتوان

فرم پیشرفته تر درمان، که در سال 1999 نشان داده شد، کاشت سلول های سالم جزایر در بدن افراد مبتلا به دیابت است که آنها را از تزریق انسولین و نظارت مداوم بر گلوکز بی نیاز می کند. این روش انقلابی در درمان این بیماران بوجود آورد اما مبتنی بر اهدای عضو(از جسد) است و برای جلوگیری از رد سلولهای جدید توسط سیستم ایمنی، بیماران باید از داروهای سرکوبگر ایمنی استفاده کنند، بنابراین این روش یک راه حل ایده آل نمی باشد.

شرکت Kadimastem مایل است در این حوزه وارد عمل شود. به جای اینکه مردم به اهدای عضو احتیاج داشته باشند، محققان قصد دارند که به طور مستقل، سلول های بنیادی جنینی انسان را به سلول های ضروری بتا تبدیل کنند.

دکتر Kfir Molakandov، مدیر پروژه دیابت در Kadimastem می گوید: این سلول ها می توانند به هر بافتی که شما بخواهید، تبدیل شوند. چیز دیگری که در مورد این سلول ها خوب است قابلیت تکثیر بی نهایت آنها است. ما این ماده ی خام را در اختیار داریم و امروز می دانیم که چگونه این سلول ها را بدست آوریم و چگونه آنها را به سلول های تولید کننده ی انسولین تبدیل کنیم. همچنین یک راه ساده و ابتکاری برای جلوگیری از رد سلول های سالم توسط سیستم ایمنی بدن در دست داریم: که یک دستگاه انکپسولیشن است که در حال توسعه توسط Kadimastem با همکاری دو شرکت دیگر می باشد.

  دکتر Molakandov می گوید: روش انکپسولیشن، این سلول ها [کاشته شده] را از سیستم ایمنی بدن بیمار جدا می کند، اما در عین حال به آنها اجازه می دهد تا به طور موثر برای یک دوره ی زمانی مشخص کار کنند.

وی افزود: قرار دادن دستگاه در بدن با یک روش بسیار ساده امکان پذیر است و بیمار دستگاه را احساس نخواهد کرد و به طور کلی نیازی به انجام کاری بر روی آن نخواهد داشت. شاید لازم باشد که این دستگاه یک بار در سال یا هر دو سال یک بار، جایگزین شود، که با تزریق روزانه ی انسولین بسیار متفاوت است.

به گفته Molakandov، امروزه چنین دستگاههایی در بازار وجود ندارد، اگرچه چندین شرکت در حال تحقیق و توسعه ی درمان هایی مشابه هستند.

ظرف یک دهه در اختیار بیماران قرار خواهد گرفت

سیستم انسولین Kadimastem در حال حاضر در مرحله پیش بالینی است و آزمایشات بالینی آن چندین سال بعد آغاز خواهد شد. Molakandov می گوید که این سیستم در حیوانات بخوبی کار می کند.

عرضه ی این محصول بستگی به دستیابی به معیارهای معین شده از سوی سازمانهای نظارتی دارد، اما مولاکندوف تخمین می زند که این محصول در دهه ی آینده به بازار عرضه شود. یکی دیگر از محصولات این شرکت، درمانی مشابه با سلول های بنیادی برای بیماری ALS[1]، است که در حال حاضر در مرحله ی آزمایشات بالینی است .Molakandov می گوید: از آنجایی که چنین درمانی در حال حاضر وجود ندارد، شما نیاز به یافتن راه حل های خلاقانه برای بسیاری از مشکلاتی هستید که در طول مسیر توسعه ی درمان با آن روبرو می شوید.یکی از چیزهایی که شما باید در مورد آن فکر کنید، منطقه ای در بدن برای پیوند سلول های جدید است. با این حال، ما در حال حاضر موفق به حل دو چالش بزرگ - ایجاد سلول های خوب و از بین بردن سلولهای ناخالص شده ایم. ما با موسسه علمی Weizmann یک حق ثبت اختراع داریم که به ما اجازه می دهد سلول های مربوطه را برای بیمار یا در این مورد، برای دستگاه مورد نظرمان انتخاب کنیم.چالش بزرگ بعدی این است که این سلول ها را در قالب دستگاه ارائه دهیم و بسمت تولید این دستگاه در مقیاس بزرگ حرکت کنیم.

اگر چه برخی از افراد از استفاده از سلول های بنیادی جنینی انسان به دلایل مذهبی شکایت دارند، Kadimastem  سلول های خود را از جنین های مازاد که سرنوشت آنها نابودی است( به عنوان مثال جنینهایی که برای درمان IVF ساخته شده اند) و نه از جنین هایی که برای اهداف تحقیقاتی یا سودمندانه ایجاد شده اند، استخراج می کند.

با این حال، در صورت اعتراض در بازار مصرف کنندگان در آینده، می توان از سلول های پلوری پوتنت غیر جنینی نیز به شیوه ای مشابه استفاده نمود.

دکتر Molakandov می گوید: آینده در اختیار Kadimastem است، زیرا فرصتهای درمان با سلول های بنیادی بی پایان هستند، از این سلولها می توان برای درمان بیماری کبدی، بیماری ریوی، بیماری های قلبی و هر گونه بیماری دژنراتیو دیگری استفاده نمود.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-02-israeli-company-insulin-obsolete.html

 



[1]Amyotrophic lateral sclerosisاسکلروز جانبی آمیوتروفیک